dressyrnordsvensken

Direktlänk till inlägg 20 april 2013

Tävling Hudiksvalls rid och ponnyklubb 20/4

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:51

Vilken dag, vilken häst! Jag är verkligen helnöjd med vår prestation idag! Cesar har skött sig världsvant och exemplariskt trots att det var premiär.


När vi lastade ur på parkeringen så blåste det grymt mycket och vissa hästar var lite mer vilda än tama, men inte Cesar. Han var superduktig och stod som ett ljus så det var nemas problemas med att sadla och fixa iordning honom ute.


Väl uppe på framridningen så red jag inte så hårt utan värmde honom noggrannt i skritt innan jag travade och galopperade lite. Underlaget på banan var lite tungt så jag ville inte trötta ut honom, utan sparade på krafterna med mycket skrittpauser.

           

Linslusen ^^


Han kändes betydligt mjukare än dagen innan och var väldigt avspänd, inte tittig, hetsig eller stark.


                                             


I ridhuset var det tillåtet med två ekipage i collectingring så då fick vi rida en stund i ridhuset innan det var dags för vår tur. Jag satt ned hela tiden för jag hade mest ridit lätt på framridningen, checkade av att han svängde, stannade, bromsade och gasade när jag ville och ja, vet inte ens om han känts så bra som han gjorde i collectingringen någon gång tidigare! Han var så mjuk och följsam, gillade underlaget och kändes allmänt nöjd.


Väl inne på banan skötte han sig också toppenbra även om läktaren där domare och publik satt faktiskt var lite läskig.

http://youtu.be/hvu8nUTT2Ls 


Givetvis finns MASSOR att jobba vidare med. Jag red medvetet inte några ökningar t.ex., jag ville rida lite "safe" och inte stressa honom. Han var alldeles lagom pigg, men det var svårt att få honom ända ut till sargen vid läktaren, speciellt i galoppen då han givetvis tog lite chansen att springa iväg lite mer än vanligt, gena, spänna sig och bryta av då han inte är dummare än att han vet att jag inte alltid orkar fullt ut i galoppen än. Trots missarna som jag inte alls är särskilt bekymrad över (de kommer försvinna med lite mer träning) så hade jag en himla bra känsla, jag RED inne på banan, tog ett moment i taget och red i lagom takt och tempo.

                             

Superglad ryttare gav hästen puss på mulen och äpple efter nedjoggning :)

Man hörde inte poängen upp till framridningen så vi gick ner till parkeringen och klädde av Cesar, borstade och lade på honom täcke innan vi hämtade protokollet. Gissa om lyckan kvarstod när mamma kom och lade det i min hand och sa "grattis"?!

   

Vi klarade 60%-gränsen redan på första tävlingen, lycka! Fina kommentarer och hela två st 8:or, superkul alltså! Nu är det bara att njuta en stund, träna lite till och sedan ladda om för nästa helg då vi tävlar två dagar i rad. Tunalid första dagen LC:1 och LB:1, Näset andra dagen LB:2.

 
 
Ingen bild

Lena

21 april 2013 09:00

Grattis! Så roligt, bra jobbat av er båda:-)

Linda Mårtensson

21 april 2013 20:23

Tack så mycket Lena! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 10 juli 2013 20:35

Nu är jag färdig. Jag har tagit studenten på naturvetenskapliga linjen på Skvaderns gymnasium. Eller ja, det var ju en dryg månad sedan redan, tiden går snabbt.   Jag kände att jag ville logga in här, på min projektarbetsblogg för att avsluta, sä...

Av Linda Mårtensson - 21 april 2013 20:32


Idag tog vi en promenad på några kilometer. Lika bra att promenera när hästen ska skrittas, så får man lite egen motion också. ;) Cesar skötte sig bra nästan hela vägen. Det blev en liten maktkamp när jag tyckte att vi skulle gå en omväg, men det lös...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:37

Tack och lov var Cesars ben OK så vi bestämde oss efter att jag ridit att vi skulle åka och starta.   Jag körde ett ganska alldagligt pass med honom, övergångar, ställning rakriktning, böjning, halter, flytt undan för skänkel, tempoväxlingar. Int...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 14:19

http://online.equipe.com/sv/class_sections/73188/results Helt otroligt vad glad jag är! Mer uppdatering, bilder och film är på ingång :)) ...

Av Linda Mårtensson - 19 april 2013 14:45


Ibland ter sig saker väldigt märkligt. Cesar har, under de snart 3 år vi ägt honom, inte haft en enda skada. Han har fått sömtryck en gång, men annars inget, inte ens broddtramp tror jag. Men när vi tog in han i onsdags då mamma skulle skritta honom ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards