dressyrnordsvensken

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2012

Markarbetsträning 11/10

Av Linda Mårtensson - 12 oktober 2012 12:10

Igår tränade vi markarbete eller "hoppdressyr" skulle man också kunna kalla det, för Eva. En träning med mycket dressyr men ändå lite låga hinder och cavalettibommar. Dressyrarbetet var inget "finlir" utan bara lösgjörande, han skulle kunna gasa, bromsa, böja och flytta sig helt enkelt.


Dagens övning såg ut såhär:


De raka sträcken representerar bommar och de runda konor.

 

Vi började med att rida slalom, utanför konorna och innanför bommarna och böjde igenom dem ordentligt. Vi red med ”cykelstyre”, d.v.s lika mycket som man tar innerhanden mot magen, lika mycket ska man också följa med framåt med ytterhanden för att ge hästen bästa möjliga förutsättningar för att verkligen stretcha igenom sidorna. Detta arbete gjordes i både skritt och trav som uppvärmning.


Därefter gick vi tillbaka till skritten och släppte stigbyglarna. Nu skulle vi istället rida över bommarna och göra framdelsvändningar i varje hörn för att lossa bakdelen. Vi gjorde sedan samma sak i trav fast vi tänkte mer skänkelvikning i hörnen och att vi skulle få dem att ”dansa” åt sidan.


När vi var riktigt varma och mjuka lades bommarna upp till små hinder och vi fick åter ta stigbyglarna. Nu skulle vi galoppera på volten, men Cesar fick till en början lite dispens och vi fick lov att skippa hindret i mitten av banan och så fick jag lägga in lite trav emellanåt för att han skulle hålla balansen och orka med sig. Innan vi avslutade fick vi dock testa ett par gånger åt varje håll att ta med mittenhindret och då skulle vi använda den som hjälp att byta varv och galopp över, vi gjorde alltså som en volt tillbaka fast utåt med hjälp av hindret.


Jag är väldigt nöjd med träningen, särskilt med tanke på att det bara var andra gången jag hoppade honom överhuvudtaget och dessutom är han ju väldigt orutinerad. I dressyrarbetet i början var han lite spänd och travade gärna lite som en symaskin, men efterhand kunde han ta för sig mer och mer och vi fick bättre takt och gung i traven. Stundvis blev han något hög i nacken och när det blev lite väl jobbigt för honom så hamnade han lite på bogarna och ramlade isär litegrann, men det kommer bara att bli bättre och bättre ju starkare han blir. Vissa stunder var han också riktigt fin och var perfekt mellan mina hjälper och de stunderna kommer bli längre när han blir starkare och vi jobbar lite mer som ett team. I galopparbetet ville han gena lite och ibland gick det väl snabbt och då blev han lite svårstyrd och stark, vilket ledde till en del kråkhopp och tidiga avsprångspunkter. Dock fick jag till några vändor då han jobbade riktigt fint och var med mig hela vägen och bytte galopp jättefint över det där mittenhindret. Jag tror att det är perfekt att lägga in sådan här träning emellanåt så han blir allsidigt tränad och hoppningen hjälper honom att stärka sin galopp. Dessutom är det nyttigt med riktiga övningar att rulla runt på för då tvingas han till att tänka lite själv och det behövs för hans koncentrationsförmåga är inte alltid den bästa utan allt runtomkring är väldigt intressant ibland.   

   

För att liva upp inlägget lite så bjuder jag på två bilder från i somras då jag testade att rida över lite bommar med honom. 




   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 10 juli 2013 20:35

Nu är jag färdig. Jag har tagit studenten på naturvetenskapliga linjen på Skvaderns gymnasium. Eller ja, det var ju en dryg månad sedan redan, tiden går snabbt.   Jag kände att jag ville logga in här, på min projektarbetsblogg för att avsluta, sä...

Av Linda Mårtensson - 21 april 2013 20:32


Idag tog vi en promenad på några kilometer. Lika bra att promenera när hästen ska skrittas, så får man lite egen motion också. ;) Cesar skötte sig bra nästan hela vägen. Det blev en liten maktkamp när jag tyckte att vi skulle gå en omväg, men det lös...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:51

Vilken dag, vilken häst! Jag är verkligen helnöjd med vår prestation idag! Cesar har skött sig världsvant och exemplariskt trots att det var premiär. När vi lastade ur på parkeringen så blåste det grymt mycket och vissa hästar var lite mer vilda...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:37

Tack och lov var Cesars ben OK så vi bestämde oss efter att jag ridit att vi skulle åka och starta.   Jag körde ett ganska alldagligt pass med honom, övergångar, ställning rakriktning, böjning, halter, flytt undan för skänkel, tempoväxlingar. Int...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 14:19

http://online.equipe.com/sv/class_sections/73188/results Helt otroligt vad glad jag är! Mer uppdatering, bilder och film är på ingång :)) ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards