dressyrnordsvensken

Direktlänk till inlägg 13 april 2013

Programträning 13/4

Av Linda Mårtensson - 13 april 2013 22:55

Igår var vi iväg på programträning på Bölegård. Det var väldigt skoj och Cesar var helt cool när jag red förbi högtalaren, skönt! Det känns som att jag har gjort allt jag kan för att miljöträna honom inför tävling. Han har ridits till musik, sett vita dressyrstaket, varit i 2 ridhus och på 1 annan ridbana - nu kan vi mest träna på att tävla genom att faktiskt vara ute på riktiga tävlingar eftersom jag inte hittat någon pay and ride på någon klubb häromkring.


Vi värmde självständigt och han kändes lika fin som dagarna innan, testade start, stopp och styrningsknapparna mest samt böjde igenom honom lite. När vår tid började fick vi ta igenom någon del som jag kände behövdes och det fick helt enkelt bli lite tempoväxlingar i trav på diagonalen. Jag kan absolut inte trycka på honom i en flådig ökning med "häng" i, utan jag är såklart nöjd om vi kan hålla travtakten, att det är avspänt och att man kan se att han tar för sig lite extra och vi fick till det riktigt bra även under nedsittning efter att vi tragglat några stycken!


När vi väl skulle rida programmet så blev han väldigt pigg och laddad. Det berodde på att han är så känslig och känner av minsta pulshöjning hos mig, han fick världens adrenalinkick och tyckte att NU KÖR VI MATTE! Haha, hellre att han blir lite pigg och busig än att han tycker att det är tråkigt! Vi red ihop 57,58% vilket var helt okej med tanke på alla missar vi gjorde. ;) Bara det att han ville stå och steppa så att vi fick en 3:a på sista halten liksom... hehe. Men jag är riktigt stolt över att vi fick en 7:a på höger galoppfattning! Det hade vi nog fått på den första också om det inte vore för att han exploderade lite, hihi.

   


Maya filmade ritterna på Katarinas kamera så förhoppningsvis får jag filmen skickad till mig snart så jag får se hur det såg ut också. Fram till nästa helg ska jag mentalt rida programmet flera gånger i huvudet och tänka var jag ska komma ihåg att andas djupa andetag, ju avspändare jag är desto lugnare häst kommer jag att ha.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 10 juli 2013 20:35

Nu är jag färdig. Jag har tagit studenten på naturvetenskapliga linjen på Skvaderns gymnasium. Eller ja, det var ju en dryg månad sedan redan, tiden går snabbt.   Jag kände att jag ville logga in här, på min projektarbetsblogg för att avsluta, sä...

Av Linda Mårtensson - 21 april 2013 20:32


Idag tog vi en promenad på några kilometer. Lika bra att promenera när hästen ska skrittas, så får man lite egen motion också. ;) Cesar skötte sig bra nästan hela vägen. Det blev en liten maktkamp när jag tyckte att vi skulle gå en omväg, men det lös...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:51

Vilken dag, vilken häst! Jag är verkligen helnöjd med vår prestation idag! Cesar har skött sig världsvant och exemplariskt trots att det var premiär. När vi lastade ur på parkeringen så blåste det grymt mycket och vissa hästar var lite mer vilda...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:37

Tack och lov var Cesars ben OK så vi bestämde oss efter att jag ridit att vi skulle åka och starta.   Jag körde ett ganska alldagligt pass med honom, övergångar, ställning rakriktning, böjning, halter, flytt undan för skänkel, tempoväxlingar. Int...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 14:19

http://online.equipe.com/sv/class_sections/73188/results Helt otroligt vad glad jag är! Mer uppdatering, bilder och film är på ingång :)) ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards