dressyrnordsvensken

Direktlänk till inlägg 3 november 2012

Träning 2/11

Av Linda Mårtensson - 3 november 2012 10:10

Cesar har haft en lugn vecka nu för att smälta all ny information som han blivit matad med de senaste veckorna. Han har vilat lite extra och mest skrittat i skog och mark. Jag passade på att lägga in det nu eftersom backen frös och det blev snöslask. Det går ju ändå inte att trava och galoppera när det är hårt och isigt.


Igår hade marken tinat igen och det var mjuk sand på ridbanan. Jag passade på att köra ett lite lagomt ansträngande pass. Lösgjorde honom ordentligt i sidorna och jobbade endast grunderna, dvs att få jämt stöd i båda tyglarna, hitta en bra takt och form. Han var lite starkare än innan denna lugna vecka och så var han lite reaktionsseg för högerskänkeln, men när han mjuknat så blev han riktigt trevlig i traven så jag avslutade med några galoppfattningar. I vänster varv var han jätteduktig men i höger var det lite svårare. Jag tog därför några extra fattningar i det varvet för att stärka honom och den sista blev riktigt bra! I fattningarna var jag noggrann med att förbereda honom ordentligt så att han verkligen bar sig på bakbenen innan jag gav signalen, just för att galoppkvalitén blir densamma som kvalitén i själva fattningen. Sedan galopperade jag bara ett halvt varv på en 20meters volt för att han skulle orka bibehålla så mycket som möjligt av kvalitén. Vissa dagar måste man fokusera mycket på en god kvalitet, dvs bra och ren takt i så bra form som möjligt medan man andra dagar kan fokusera på kvantiteten, dvs ösa på med mycket galopp och verkligen mängdträna i olika tempon och inte bry sig om att takten inte är hundraprocentig hela tiden. Mängdträningen är lättast att träna under markarbets-/hoppträning medan kvaliteten tränas bäst under ren dressyrträning som vi gjorde igår.    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 10 juli 2013 20:35

Nu är jag färdig. Jag har tagit studenten på naturvetenskapliga linjen på Skvaderns gymnasium. Eller ja, det var ju en dryg månad sedan redan, tiden går snabbt.   Jag kände att jag ville logga in här, på min projektarbetsblogg för att avsluta, sä...

Av Linda Mårtensson - 21 april 2013 20:32


Idag tog vi en promenad på några kilometer. Lika bra att promenera när hästen ska skrittas, så får man lite egen motion också. ;) Cesar skötte sig bra nästan hela vägen. Det blev en liten maktkamp när jag tyckte att vi skulle gå en omväg, men det lös...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:51

Vilken dag, vilken häst! Jag är verkligen helnöjd med vår prestation idag! Cesar har skött sig världsvant och exemplariskt trots att det var premiär. När vi lastade ur på parkeringen så blåste det grymt mycket och vissa hästar var lite mer vilda...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:37

Tack och lov var Cesars ben OK så vi bestämde oss efter att jag ridit att vi skulle åka och starta.   Jag körde ett ganska alldagligt pass med honom, övergångar, ställning rakriktning, böjning, halter, flytt undan för skänkel, tempoväxlingar. Int...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 14:19

http://online.equipe.com/sv/class_sections/73188/results Helt otroligt vad glad jag är! Mer uppdatering, bilder och film är på ingång :)) ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards