dressyrnordsvensken

Direktlänk till inlägg 18 november 2012

En blandad tur 18/11

Av Linda Mårtensson - 18 november 2012 17:13

Idag var det tänkt att jag skulle rida på ridbanan, passa på när det ändå var några plusgrader och ljust. Naturligtvis lyckades jag pricka in en tid då banan med bra underlag var upptagen av ridskolan. Jag började då med skrittarbetet nere på stora ridbanan med en förhoppning om att de skulle bli färdiga uppe på det bra underlaget så att jag skulle kunna trava och galoppera lite där efteråt.


Red på en volt till att börja med i en rund form, utåtställd. Innanför voltspåret fanns tre bommar utlagda, spridda, som jag använde till att ställa om inåt och rida en mindre volt kring. När han kändes mjuk och ledig i sidorna så plockade jag upp honom i arbetsform och krävde mer bärighet i skritten. Det tyckte han var lite jobbigt och slingrade sig lite, men jag höll bara om med benen och tillslut frustade han och bjöd in jämnt i handen. Därefter tränade jag övergångar mellan ökad- och mellanskritt för att se att han var framme för skänkeln och elastisk i kroppen. När jag kände att det fungerade flyttade jag honom i lite tagen bakdel, bakdelsvändning och skänkelvikning i båda varven. Jag måste säga att han har blivit GRYM på bakdelsvändningar, i somras förstod han inte alls vad jag bad om och älgade mest iväg, nu förstår han vad jag vill och flyttar mestadels korrekt, även om jag fortfarande inte centrerar dem särskilt mycket - bättre att göra det successivt och behålla kvaliteten än att hasta så att det bara blir kaos med bakben som slutar trampa etc. Vid det här laget kände jag mig mer än nöjd med skrittarbetet och gick upp för att kolla om de var klara på andra banan, men det visade sig att de hade ännu en grupp och skulle förmodligen hålla på minst en halvtimme till så då tog jag beslutet om att fortsätta passet i skogen.


Det var fortfarande lite fruset, men jag hittade några partier som fungerade att trava och galoppera på. Cesar vilade ju i fredags och mamma skrittade honom ungefär en timme igår så han var duktigt pigg idag. Han började nästan trampa innan jag hann sätta igång honom i trav och i galoppen bjöd han på några glädjeskutt. Han har iallafall livsglädje, haha!  


Förhoppningsvis kommer vi iväg till ridhus nästa helg, börjar bli dags att vänja honom nu!


Ska försöka skriva något inlägg om Cesars historia också, här har ni ett smakprov. Sommar 2010 VS Höst 2012:

 

 

Visst har han förändrats i kroppen? Lite mer travhäststyle då och lite mer dressyrhäststyle nu...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 10 juli 2013 20:35

Nu är jag färdig. Jag har tagit studenten på naturvetenskapliga linjen på Skvaderns gymnasium. Eller ja, det var ju en dryg månad sedan redan, tiden går snabbt.   Jag kände att jag ville logga in här, på min projektarbetsblogg för att avsluta, sä...

Av Linda Mårtensson - 21 april 2013 20:32


Idag tog vi en promenad på några kilometer. Lika bra att promenera när hästen ska skrittas, så får man lite egen motion också. ;) Cesar skötte sig bra nästan hela vägen. Det blev en liten maktkamp när jag tyckte att vi skulle gå en omväg, men det lös...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:51

Vilken dag, vilken häst! Jag är verkligen helnöjd med vår prestation idag! Cesar har skött sig världsvant och exemplariskt trots att det var premiär. När vi lastade ur på parkeringen så blåste det grymt mycket och vissa hästar var lite mer vilda...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:37

Tack och lov var Cesars ben OK så vi bestämde oss efter att jag ridit att vi skulle åka och starta.   Jag körde ett ganska alldagligt pass med honom, övergångar, ställning rakriktning, böjning, halter, flytt undan för skänkel, tempoväxlingar. Int...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 14:19

http://online.equipe.com/sv/class_sections/73188/results Helt otroligt vad glad jag är! Mer uppdatering, bilder och film är på ingång :)) ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards