dressyrnordsvensken

Direktlänk till inlägg 22 februari 2013

Sune Janssons akupunktur & kiropraktik 22/2

Av Linda Mårtensson - 22 februari 2013 16:00

Idag har vi varit på besök hos Sune i Härnösand. Jag är väldigt nöjd med besöket, trots att Cesar busade lite, hehe. Vi har fronturlastning på vår transport och han har varit superlydig varenda gång och väntat med att gå ut tills jag sagt "varsågod" åt honom. Idag var det dock andra bullar när vi skulle lasta av hemma hos Sune. Jag hade redan lossat frambommen och när pappa öppnade luckan så skuttade en viss busig nordsvensk ut utan tillåtelse i full fart. Jag släppte givetvis grimskaftet för att inte göra illa mig men han sprang bara ett par meter framför bilen innan han förvånat vände sig om och tittade på oss, knashäst! När vi sedan kom hem och skulle lasta av så sprang jag till stallet för att hämta kedjegrimskaftet för att kunna säga åt den busiga 500-kilosklumpen om han skulle få för sig att göra om samma sak, men icke. Hur cool som helst gick han av hemma, haha... Får vara mer beredd kommande lastningar och säga åt honom om han är så där laddad och yster.


Jag har trott att det skulle sitta något i nacken eller halsen, men nej, det satt inte i nacken utan i käken faktiskt. Han var lite "låst" i högersidan, det var lite trängre vid käkleden. Detta är troligen förklaringen till varför han gärna har hängt sig i vänsterhanden - han vill söka stöd där för att rörligheten är begränsad i andra sidan.


Bäckenet var även det lite snett. Han mätte avståndet mellan höften och det 17:onde revbenet och på vänster sida var avståndet 9 cm medan det på höger sida var 11 cm. Det förklarar varför han har haft det svårare med att galoppera ordentligt i höger varv, helt enkelt för att det blir svårare att sätta under det bakbenet när bäckenet är snett. Dessutom kan man förstå varför han nästan velat "lägga sig" i vänstergaloppen, då det avståndet är för kort och därmed "tilltas" bäckenet för mycket. Det förklarar också varför han har mindre muskelmassa på höger sida av ryggen, han har blivit begränsad i arbetet där pga bäckenet.


Det tredje och sista problemet var vänster bakknä där det var en liten störning i rörelsen i sidled, det "klickade" lite i knät. Det var dock inte så allvarligt. Om det varit nödvändigt så skulle man kunna avhjälpa problemet genom att sko med någon typ av sko (äggsko), eller med kilar i samråd med hovslagare under 1-2 skoperioder. Cesars problem var dock så litet och vi fick bort allt så han tyckte inte att det skulle behövas.


Sune kan jag varmt rekommendera, han är väldigt duktig, professionell och det är roligt att man verkligen får känna efter själv, han visar och så får man känna både före och efter att han har rättat till problemen. Det handlar inte om magi utan om mekanik. Dessutom är det bra att han använder sig av akupunktur också, för att öka blodflödet där det behövs. Cesar fick två nålar uppe på korset när vi var färdiga med själva kiropraktiken så att säga :)


Nu är Cesar ordinerad två dagar med skritt innan han får börja tränas som vanligt igen, längtar!

 

Vi pratade också lite om Cesars exteriör och att det inte är så konstigt att han var usel som travhäst. Han har ju så kort manke och branta bogar så att det gör det så svårt för honom att ta ut traven och det gör också att han har svårt att lära sig travökningar och vara bogfri. Bogpartiet gör också att han gärna vill galoppera, eftersom att han då inte behöver jobba med bogen på samma sätt utan kan använda rygg- och bukmuskler mycket mer. Egentligen skulle han lämpa sig bäst som arbetshäst eller hopphäst, bogarna gör att han skulle passa för en dragsele och de gör även att han lätt kan dra upp frambenen över hinder. Kanske bäst att skola om honom istället? ;) Nej, skämt och sido, han är inte så allvarligt stötig med frambenen som hästar med för stupande bogar kan vara, utan kan mycket väl gå dressyr också - även om han inte kan bli en grand prix häst. Som Sune sa - han har ingen perfekt exteriör men har ändå ganska bra proportioner och är en hållbar häst! Dessutom har han, enligt mig och många andra, utstrålning så det räcker och blir över för två och ett riktigt trevligt lynne, för det mesta väldigt snäll men har en liten räv bakom örat. ;)

 


Jag frågade också om han brukade finna generella problem hos travhästar, men det tyckte han inte, utan felen är väldigt individuella från häst till häst. Och dessutom sa han att det inte brukar vara några problem med att travhästar alltid tävlar i vänster varv för att kuskar i allmänhet inte tränar så jättemycket på banan och då de gör det kör de lika ofta i höger varv på ytterspår.


En väldigt intressant och givande dag! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 10 juli 2013 20:35

Nu är jag färdig. Jag har tagit studenten på naturvetenskapliga linjen på Skvaderns gymnasium. Eller ja, det var ju en dryg månad sedan redan, tiden går snabbt.   Jag kände att jag ville logga in här, på min projektarbetsblogg för att avsluta, sä...

Av Linda Mårtensson - 21 april 2013 20:32


Idag tog vi en promenad på några kilometer. Lika bra att promenera när hästen ska skrittas, så får man lite egen motion också. ;) Cesar skötte sig bra nästan hela vägen. Det blev en liten maktkamp när jag tyckte att vi skulle gå en omväg, men det lös...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:51

Vilken dag, vilken häst! Jag är verkligen helnöjd med vår prestation idag! Cesar har skött sig världsvant och exemplariskt trots att det var premiär. När vi lastade ur på parkeringen så blåste det grymt mycket och vissa hästar var lite mer vilda...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:37

Tack och lov var Cesars ben OK så vi bestämde oss efter att jag ridit att vi skulle åka och starta.   Jag körde ett ganska alldagligt pass med honom, övergångar, ställning rakriktning, böjning, halter, flytt undan för skänkel, tempoväxlingar. Int...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 14:19

http://online.equipe.com/sv/class_sections/73188/results Helt otroligt vad glad jag är! Mer uppdatering, bilder och film är på ingång :)) ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards