dressyrnordsvensken

Alla inlägg den 5 januari 2013

Av Linda Mårtensson - 5 januari 2013 19:24

Man kan finna så mycket inspiration på youtube, denna welshcob hingst smälter man av! Lite lik Cesar på något sätt... Cesar kanske kan bli likt den om några år iallafall, hehe.

Av Linda Mårtensson - 5 januari 2013 09:10

Igår tränade vi för Katarina, skönt att banan äntligen är skottad så att vi kunde rida där!


Jag började med att värma upp honom i skritt, böjde igenom sidorna och provade att öka och minska skrittstegen lite. Sedan joggade jag honom i båda varven på en volt i lite lägre form så att han skulle vara lite varm i musklerna innan det var dags att börja jobba ordentligt.


Efter en skrittpaus satte vi igång med huvudarbetet som vi endast utförde i skritt och trav. Vi hoppade över galoppen eftersom han inte har så bra balans och vi vill absolut inte att han ska halka till och sträcka sig på snön. Det gjorde heller inte något, för både jag och Cesar var ganska trötta innan vi var färdiga i vilket fall.


Dagens övning bestod i att rida på stora mittvolten, där vi på ena halvan av spåret red sluta och på den andra halvan bara vanligt med ställning i nacken. Cesar har givetvis varken styrka eller bärighet nog att utföra korrekta slutor för tävlingssammanhang men det var inte heller syftet med övningen. Vi jobbade med att han skulle bli mjukare och starkare i kroppen och framförallt måste han bli jämnstark i både höger och vänster "kroppshalva", vilket man såsmåningom kan åstadkomma med övningar som dessa. Dessutom vill vi sysselsätta honom med övningar där han får tänka lite extra så att han verkligen fokuserar på mig och på arbetet och inte på allt i omgivningen. Vi började iallafall med att bara skritta för att se hur han arbetade i de olika varven. I vänster varv tappade han lätt bärigheten och hängde sig lite i vänstertygeln och det gick lite trögt att ta in bakdelen ordentligt. I höger varv ville han istället överreagera på min yttre skänkel (vänster) och tog in bakdelen för mycket utan att böja sig korrekt runt den inre, högra skänkeln. Sammanfattningen av det hela är att han gärna går emot högerskänkeln och att han bär sig sämre i vänster varv eftersom han hänger sig på den tygeln.


Under resten av passet jobbade vi med att mjuka upp honom och få honom att ta högerskänkeln bättre. Allt eftersom han blev mjukare och frustade förnöjt gjorde vi övningen lite svårare och mer styrketränande. Till att börja med la vi in en övergång till trav precis innan jag rätade ut honom från slutan för att han då skulle gå kvar i böjningen i övergången till trav. För att efter ett halvt varv i trav gå ner till skritt och påbörja slutan igen. Det tyckte han var väldigt jobbigt och det gick ganska trögt att komma igång i trav, men vi fick iallafall till någon bra övergång. Innan vi avslutade så gjorde vi hela övningen i trav och när jag rätade ut honom skulle jag trycka på honom mot mellantrav. Han tyckte att det var lite jobbigt att trava i sluta men när jag väl rätade ut och tröck på honom framåt så längde han ut stegen mycket bra. Att länga ut är inte hans styrka, men igår kände jag att det nog kommer att gå att lära honom länga traven riktigt (även om det kommer ta tid), vilket känns riktigt positivt! Han fick även beröm av Katarina då hon tycker att travkalitén har blivit mycket bättre sedan i somras, kul! När vi var nöjda så travade vi av och överdrev böjningen  halsen åt båda håll så att han verkligen fick sträcka ut både överlinjen och sidorna.


Idag kommer han antingen bara få gå i hagen eller så kommer jag ta ut honom på en kortare promenad för hand för vi har träning redan imorgon igen! Imorgon ska vi nämligen åka in till ridhuset för andra gången och då ska vi premiärträna med nya hoppsadeln. Det var rätt längesedan han fick hoppa något nu så det är dags att ta upp det igen. Förhoppningsvis kanske vi kan få till något filmklipp också! Katarina och jag diskuterade lite och just nu känns det som att han behöver jobba mer med styrkan i galoppen och det är utmärkt att göra det med lite bommar och hinder. Dessutom tror jag och Katarina att vi inte kommer att komma så mycket längre med dressyrarbetet/lösgjörande jobbet  just nu. Därför ska jag försöka åka med honom till en kiropraktor inom den närmsta tiden som ska få kolla att han inte sitter fast någonstans som vi skulle kunna gissa att han gör.


Januari kommer troligtvis bli ganska fullspäckad med olika saker, vi bör kolla tänder och resten av kroppen på Cesar, tider måste bokas för det och så har jag själv en tid bokad för att kolla upp min egen kropp så att den inte är sned. Sedan måste vi träna så mycket som möjligt, såklart.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards