dressyrnordsvensken

Direktlänk till inlägg 14 januari 2013

Kallt träningspass! 13/1

Av Linda Mårtensson - 14 januari 2013 13:06

Det var riktigt kallt att rida igår, -17 och blåst var det under tiden jag red. Jag klädde dock på mig och hästarna till max och red ett pass på båda två. Om jag ska vara ärlig så svettades jag under passen, täckbyxor och dunjacka gjorde susen! Hästarna fick ha dubbla ländtäcken och sedan ett vanligt fleecetäcke över sadel och allt. Eftersom de är lite klippta får de ha 4 täcken (2 i fleece/ull, stalltäcke och vintertäcke) på utomhus och fri tillgång på hösilage för att inte frysa, längtar till våren nu...


Jag red på stora banan och jag är nöjd med passet trots omständigheterna. Det är inte helt lätt med alla tjocka kläder och sen hade jag inte ridit honom på en vecka heller. Jag började trava nästan direkt när vi kom ner till banan, red lite serpentinbågar för att mjuka upp honom. Han blev dock lite spänd då de körde skotrar på en lägda i närheten och de körde så snabbt att de tjöt. I övrigt kändes det bra så jag började galoppera i lätt sits runt banan och det kändes så himla bra. Han har haft så dålig balans förut så man har bara vågat galoppera rakt fram på snöunderlag för att inte riskera att han halkar, men nu kunde vi galoppera genom kurvorna i god balans, härligt! Även spänningarna släppte när han fått galoppera lite. Efter galopp och skrittpaus så jobbade jag honom på en volt i trav utan stigbyglar.

 

Flyttade honom undan innerskänkeln i två halvmånar, enligt bild 1. Lade även två mindre volter per varv. Det gick okej, men han reagerade lite för dåligt på högerskänkeln i höger varv och så fort jag kommer åt honom så blir han lite sur och tappar bjudningen. Istället för att ta tag och trava på så trampar han lite luft och kryper bakom hand, skakar lite på sig så jag ska tappa balans och måste börja om - han är inte dum... När jag var okej nöjd med den övningen så tog jag ett par galoppfattningar på volten och sedan tog jag stigbyglarna och satte lite mer tryck och fart på traven. Red längs fyrkantsspåret enligt den andra bilden och flyttade skänkelvikning med fokus på bogarna i ett V på varje långsida. Det gick lite bättre nu när jag red lätt och han fick gå på lite fart. 


Efter detta travade jag av och stretchade sidorna på honom, man kan inte rida så hårt i kylan så de drar i sig för mycket kalluft. Det märks tydligt att han har lätt för att bära sig i den låga formen, då är han stadig och har ett lagom sug i handen. När jag plockar upp honom i mer arbetsform så tycker han att det blir lite jobbigare och det blir mycket av och på i stödet och bjudningen.


Hoppas på något varmare väder i veckan så att vi kan träna lite mer ordentligt!    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 10 juli 2013 20:35

Nu är jag färdig. Jag har tagit studenten på naturvetenskapliga linjen på Skvaderns gymnasium. Eller ja, det var ju en dryg månad sedan redan, tiden går snabbt.   Jag kände att jag ville logga in här, på min projektarbetsblogg för att avsluta, sä...

Av Linda Mårtensson - 21 april 2013 20:32


Idag tog vi en promenad på några kilometer. Lika bra att promenera när hästen ska skrittas, så får man lite egen motion också. ;) Cesar skötte sig bra nästan hela vägen. Det blev en liten maktkamp när jag tyckte att vi skulle gå en omväg, men det lös...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:51

Vilken dag, vilken häst! Jag är verkligen helnöjd med vår prestation idag! Cesar har skött sig världsvant och exemplariskt trots att det var premiär. När vi lastade ur på parkeringen så blåste det grymt mycket och vissa hästar var lite mer vilda...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 22:37

Tack och lov var Cesars ben OK så vi bestämde oss efter att jag ridit att vi skulle åka och starta.   Jag körde ett ganska alldagligt pass med honom, övergångar, ställning rakriktning, böjning, halter, flytt undan för skänkel, tempoväxlingar. Int...

Av Linda Mårtensson - 20 april 2013 14:19

http://online.equipe.com/sv/class_sections/73188/results Helt otroligt vad glad jag är! Mer uppdatering, bilder och film är på ingång :)) ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards