dressyrnordsvensken

Alla inlägg den 1 december 2012

Av Linda Mårtensson - 1 december 2012 09:30

Igår red vi ut en sväng i skogen och vädret var, ja, väldigt blåsigt. Jag hade hoppats på att det skulle ha snöat lite mer så att vi kunde rida ordentligt, men vi kunde åtminstone jogga lite lätt på ett par ställen. Eftersom det stormade och började skymma så hade jag inte så höga krav då han lätt blir som ett asplöv i blåst. Jag tänkte att det blir lite miljöträning för honom iallafall.


I början av passet (läs innan vi kom upp i skogen) så var han verkligen ett asplöv, när någon började skrapa rutan på sin bil så började han stirra för att sen tvärvända och vilja lägga benen på ryggen. Innan jag öppnade ögonen för denna ras trodde jag att de var väldigt lugna, men motsatsen är definitivt bevisad - de kan vara som riktiga "ferraribilar". Cesar kan bli het och väldigt reaktiv på sin omgivning, men det är bara bra att det är lite tåga i honom. Det fina med gårdagen var att det kändes som att han har börjat lita lite mer på mig, även fast han var så spänd så lyssnade han på varje tygeltag och när jag klappade och pratade med honom så gick han enkelt förbi det läskiga.


När vi kom in i skogen och upp på en äng så lugnade han sig och jag jobbade honom på en volt med hyffsat underlag. Red väldigt lugn trav och tränade mest på böjning och mjukhet i en ganska rund form, först under lättridning och sedan testade jag att sitta ner en stund. Han har verkligen blivit duktig för att förut när jag satt mig ner i sadeln så spände han bara till och tänkte galopp hela tiden, nu kunde han ligga kvar och jobba. Delvis beror det också på att jag tränat mycket nedsittning på ponnyn och hittat ett annat läge, där jag verkligen slappnar av i rumpan och bara hänger med.


På vägen hem så var han inte spänd längre utan bara busig, ruskade massor på huvudet och ville småtrava hela tiden, lilla sötnosen!


Jag blev verkligen positivt överraskad att han tog det så bra igår, tidigare när man ridit i blåst så har han ibland varit nästan oridbar, gick bara i sin egen lilla bubbla och man fick liksom ingen respons.


Inatt har det snöat massor av pudersnö så idag ska vi minsann ut och galoppera lite, efter att bara gått skrittarbete och lite jogg under fem dagar. Hoppas att han har läkt ihop i näsan idag också, igår måste han ha gjort illa sig på en pinne för att han hade en liten tuss hår borta strax över höger öga och så blödde han lite ur den högra näsborren. Först blev jag rädd att han var sjuk och blödde av den anledningen, men (tack och lov) så har han ett sår i näsan. Eftersom det var så fruset och knöligt i hagen igår så hade han troligtvis snubblat och gjort illa sig på någon gren i hagen... Stackars liten mule.

 

 

Bilderna är tagna i januari 2012.

  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards