dressyrnordsvensken

Alla inlägg den 16 april 2013

Av Linda Mårtensson - 16 april 2013 17:56

Idag har vi tränat själva med lite bommar och skutt. Jag började värma honom i alla gångarter för att känna efter hur han kändes och han kändes väldigt fin redan från start, värmen gör sitt till att han är mjukare och idag har det varit riktigt vårvarmt! Under uppvärmningen stretchade jag även igenom sidorna lite extra så att han skulle vara mjuk.


Sedan var det bara att hoppa av, hålla tyglarna runt armen och bära bommar. Jag satte upp ett litet cavalettihinder på ca 50 cm längs med medellinjen på mitten av banan och tre bommar på marken nere vid ena kortsidan, ett par meter innanför spåret. Jag började med att ligga och rulla i galopp på en 20 metersvolt och så skuttade vi över hindret varje varv. Sedan fick han skrittpaus och därefter travade jag några varv över enbart travbommarna. När han kändes fin över bommarna så satte jag ihop hela övningen. Först travade vi över bommarna, följt av en mindre volt i volten i trav som vi fattade galopp ur, skutt över hindret, sakta av till trav, övergång till skritt några steg, trav igen och börja om över travbommarna. Han blev väldigt mjuk och härlig av denna övning!


Idag var en dag då jag inte ville sluta rida! Det är sååå himla roligt att skutta med honom nu, han bara rullar på och bestämmer avståndet till stor del själv, dessutom så hoppar han med mycket mer rygg nu - runda och härliga språng bjöds det på gång på gång. Sedan är också skillnaden stor på galoppen, han orkar hålla balansen varv på varv utan att han blir springig och stark. Mot slutet så jobbade han även superbra över markbommarna, han jobbade avspänt och vilade på steget över. Helt otroligt vilken utveckling han har gjort, jag är verkligen jättenöjd och det är bara till att hoppas på att vi kan prestera lika bra på tävlingarna. 


Imorgon får mamma skritta honom en sväng i skogen, på torsdag trimmar vi för Katarina massa finslip och på fredag rider jag antingen själv eller för Katarina ett kortare pass med mycket lösgjörande inför tävlingen. TAGGA!

 

Igår fick jag sms av Cesars förra ägare och fick veta att det var hans födelsedag då! Så han får ett extra grattis från mig på bloggen idag. 10 år och Kung af Åstastallet ;)   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards