dressyrnordsvensken

Alla inlägg den 1 april 2013

Av Linda Mårtensson - 1 april 2013 10:12

Kristine la lite mer krut på att fota än att filma, så alla bästa bitar hamnade inte på film. Men det är jättenyttigt att jag får en bild av hur det såg ut och kan väva samman det med känslan jag hade när jag red.

Av Linda Mårtensson - 1 april 2013 07:33

 

Igår red jag lite själv på banan och min syster fotade och filmade lite. Jag känner att jag längtar efter lite tränarledd dressyrträning nu, då vi mest tränat markarbete senaste tiden.  Jag red ganska basic, som en avcheckning på hur han kändes och vad som var bra/mindre bra. Dvs. jag red lite övergångar, provade nedsittning, lättridning och sådant - inte en massa krumelurer.

                         

Han såg ut att njuta av träningen iallafall :)


Han var lite pigg och stark i början av passet, men allt eftersom han kom igenom och jag fick ihop honom mellan hand och säte så blev det mycket bättre. Han var dock lite springigare än sist då mamma hjälpte mig, men det tror jag kan ha berott på att han fortfarande hade lite träningsvärk sedan markpasset på långfredagen och att underlaget inte är sådär superbra. Snön är lite porös och slirig eftersom det varit så varmt under dessa soliga dagar vi haft den senaste veckan.

                 

Det jag känner att vi måste öva mer på inför tävlingarna är:

  • Formen. Han måste bli lite starkare för emellanåt söker han sig lite för djup och bakom lod. Emellanåt är dock formen riktigt fin och lagom för hans nuvarande utbildningsnivå i mitt tycke.
  • Nedsittning. Han går väldigt fint i traven nu under lättridning, men när jag ska sitta ner så spänner han ryggen litegrann och släpper inte ner mig riktigt på ryggen och då blir det väldigt skumpigt och vi tappar takt och rytm i traven. Detta är nästan viktigast att vi får hyffsad ordning på eftersom nedsittning gäller hela dressyrprogrammen. Även i galoppen behöver jag öva lite mer även om det är betydligt mycket bättre än när projektet startade för då var det svårt att överhuvudtaget sitta med någon ordning.
  • Min handställning. Jag ser på flera av bilderna att handställningen är för bred och att tyglarna är för långa. Till nästa gång ska jag komma ihåg att ta de andra tyglarna med stoppar på, dessa som är helt släta glider så lätt och det är svårare att hålla koll så att tyglarna är lika långa.
  • Övergångar främst i höger varv. Jag känner att han inte är lika stark där utan han spjärnar lite främst i övergångarna från skritt till trav och trav till galopp.
  • Högergaloppen. Den är lite svagare än vänster, han faller lätt isär och tappar formen där.

 

                                                                           


Jag tycker i varje fall att han ser ut mer som en dressyrhäst än travhäst nu och han har byggt upp mycket massa, väldigt snygg om jag får säga det själv.


     


Idag är det vila på agendan för imorgon bär det av till ridhuset om allt går som planerat.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards