dressyrnordsvensken

Alla inlägg den 8 april 2013

Av Linda Mårtensson - 8 april 2013 20:03

                                                               


Mitt lilla muskelpaket!

Av Linda Mårtensson - 8 april 2013 18:58

Jag fortsatte med samma arbete dagen efter, men denna gången red jag bara 45 min allt som allt. Det jag ville se var hur han hade tagit arbetet dagen innan, om han var lydigare, kändes mjuk/stel och så vidare.


Han var något lugnare än dagen innan och han stressade inte upp sig på samma sätt, han visste vad jag förväntade mig och vad han skulle göra. Däremot kändes det att han hade lite träningsvärk, men jag värmde upp honom ordentligt och då blev han mjukare och faktiskt så galopperade han bättre än dagen innan! Jag nöjde mig därför bara med några få fattningar och jag gav honom extra mycket beröm. Sedan fick han jogga ner i en lägre form i trav ordentligt innan vi skrittade hem och stretchade. Väldigt, väldigt nöjd!

Av Linda Mårtensson - 8 april 2013 08:34

I väntan på att den sista isen ska försvinna från ridbanan så tränade vi i skogen där snön fortfarande ligger kvar och på grusvägarna som är mjuka och sviktande i och med all snö som smält och blött upp gruset. Jag hade fått order av Katarina som legat hemma med ryggskott senaste veckorna (därav har vi inte kunnat träna) att galoppera mest i höger galopp, bara checka vänster lite och sedan köra på med den svagare högergaloppen. Vi skulle träna massa fattningar från skritt och se till att han får många galoppmetrar i ryggen med mycket tempoväxlingar. Dessutom skulle vi trava i väldigt svagt lutande nedförsbackar för att båda bakbenen kommer under lika mycket per automatik.


Sagt och gjort, vi var ute över en timme och körde på så mycket vi båda orkade. Cesar var väldigt taggad, tror minsann att han var fylld av vårkänslor och minst lika lycklig som mig över det vackra och varma vädret! Jag hade vanligt bett och i och med att han var så himla pigg och på så blev det lite mycket häst i handen - men det gick ändå bra och han var mer fokuserad på arbetet än vad han någonsin varit utanför ridbanans fyra staket! Innan vi var färdiga så var han svettig och riktigt genomjobbad, skrittade med stoora kliv på vägen hem. Vi övade massa galopp fram och tillbaka, grannarna måste ju tro att man är sjuk när man sitter och rider fram och tillbaka, hehe. Men förutom att han var stark så var han duktig och förstod alltmer under passets gång vad jag var ute efter.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards