dressyrnordsvensken

Alla inlägg den 13 april 2013

Av Linda Mårtensson - 13 april 2013 22:55

Igår var vi iväg på programträning på Bölegård. Det var väldigt skoj och Cesar var helt cool när jag red förbi högtalaren, skönt! Det känns som att jag har gjort allt jag kan för att miljöträna honom inför tävling. Han har ridits till musik, sett vita dressyrstaket, varit i 2 ridhus och på 1 annan ridbana - nu kan vi mest träna på att tävla genom att faktiskt vara ute på riktiga tävlingar eftersom jag inte hittat någon pay and ride på någon klubb häromkring.


Vi värmde självständigt och han kändes lika fin som dagarna innan, testade start, stopp och styrningsknapparna mest samt böjde igenom honom lite. När vår tid började fick vi ta igenom någon del som jag kände behövdes och det fick helt enkelt bli lite tempoväxlingar i trav på diagonalen. Jag kan absolut inte trycka på honom i en flådig ökning med "häng" i, utan jag är såklart nöjd om vi kan hålla travtakten, att det är avspänt och att man kan se att han tar för sig lite extra och vi fick till det riktigt bra även under nedsittning efter att vi tragglat några stycken!


När vi väl skulle rida programmet så blev han väldigt pigg och laddad. Det berodde på att han är så känslig och känner av minsta pulshöjning hos mig, han fick världens adrenalinkick och tyckte att NU KÖR VI MATTE! Haha, hellre att han blir lite pigg och busig än att han tycker att det är tråkigt! Vi red ihop 57,58% vilket var helt okej med tanke på alla missar vi gjorde. ;) Bara det att han ville stå och steppa så att vi fick en 3:a på sista halten liksom... hehe. Men jag är riktigt stolt över att vi fick en 7:a på höger galoppfattning! Det hade vi nog fått på den första också om det inte vore för att han exploderade lite, hihi.

   


Maya filmade ritterna på Katarinas kamera så förhoppningsvis får jag filmen skickad till mig snart så jag får se hur det såg ut också. Fram till nästa helg ska jag mentalt rida programmet flera gånger i huvudet och tänka var jag ska komma ihåg att andas djupa andetag, ju avspändare jag är desto lugnare häst kommer jag att ha.



Av Linda Mårtensson - 13 april 2013 22:50

Denna dag jobbade jag ungefär likadant som på träningen dagen innan. Upprepning är nyckeln för inlärning och framgång! Man måste öva om och om igen innan det fungerar. Jag var väldigt glad över att jag fick samma känsla som på träningen och han accepterade mycket snabbare att jag satt ner i traven. Därför körde jag bara en kortare stund och avslutade med lite stretching i sidorna.


Nina och Patrick gjorde oss sällskap och därför passade vi på att skritta av dem en extra sväng runt kvällsjön. Nyttigt att få sträcka ut ordentligt i skritten och det är bra för leder, senor och ligament att skritta på lite stumt underlag som asfalt, det är stärkande. 

Av Linda Mårtensson - 13 april 2013 22:45

Tack och lov för att halva ridbanan nu var uppsmält så att vi kunde träna! Jag värmde upp lite självständigt så att Katarina fick kika hur det såg ut för oss nu när vi inte tränat på ett tag för henne. Hon tyckte att han såg fin ut och hon listade även ut varför det ibland kändes lite springigt i högergaloppen. Det är nämligen så att han breddar benen mer i vänster varv medan han i höger blir lite smal, han är lite svagare och vill inte riktigt ta i och därför breddar han inte på benen samt att han inte riktigt vet hur han ska sätta fötterna i det varvet. 


Jag fick givetvis träna på det som jag känt inte sitter riktigt inför tävlingen. Det första som vi jobbade mest med var nedsittning i trav. Jag red på en volt om ca 20 m i diameter och på ett ställe i volten la jag en lite mindre volt. I övningen fick jag först rida utan stigbyglar en stund och sedan varierade vi med och utan lite hursom under passets gång för att jag skulle hitta den avspända sitt-känslan. Dessutom varierade vi ställningen lite inåt och utåt och även tempot ändrades, inte samling och riktiga ökningar, utan mindre växlingar i tempo och steglängd bara. Efter en stund började Cesar att frusta och slappna av riktigt fint. Vi tränar avspänning i traven först och främst där jag ska kunna kontrollera takten och tempot, vi rider inte och "spänner bågen" i honom utan försöker bara hitta en god takt och form. När jag då ändrar och rider långsammare så ska det först och främst göras med min tanke och sits, att jag tar djupa andetag, slappnar av och får honom att följa med. Jag engagerar inte hans bakben och skapar elektricitet i honom för han är ännu inte så långt kommen i utbildningsskalan att han kan trava spänstigt, schwungfullt och samlat - det skapar bara spänningar. Däremot så blir han givetvis genomjobbad och elastisk av dessa små växlingar och efterhand kom bakbenen igång och trampade under per automatik. Jag är supernöjd med både min och hans insats, vi hittade ett fint flyt och de saker jag måste memorera nu är följande: ANDAS, HÖJ TÅRNA, STADIGA FOTLEDER, ARMBÅGAR INTILL KROPPEN, BLICKEN LYFT, AVSPÄND I RUMPAN - ANDVÄND BÅLMUSKLER. Har jag dessa saker på plats så spänner Cesar av och litar på mig.


I galoppen fick vi träna lite kvalitet. I den stora volten fick jag rida en liten volt på ca 8 meter, fatta galopp ur den och galoppera ungefär ett halvt varav på den stora volten. Vi arbetade både med fattningen, att han skulle ligga kvar och slutligen komma tillbaka och ta halvhalterna i avbrotten till trav. Jag är väldigt nöjd även här, det finns att jobba vidare med, men vi ska nog ta oss igenom ett LB programs galoppdel i varje fall.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards