dressyrnordsvensken

Alla inlägg den 3 april 2013

Av Linda Mårtensson - 3 april 2013 17:04

Igår åkte vi till Näset för lite egen ridning. Cesar var pigg, men väldigt duktig. De enda gångerna jag känner att han tappar fokus är när folk rör sig runtom och t.ex plockar fram bommar, annars är han väldigt trevlig och lydig.


Jag red lite blandat, mycket övergångar, lite skänkelvikningar i trav, tempoväxlingar, en uppridning, serpentiner volter etc. Formen var fin och bärig, vilket den lätt blir när jag rider på kimlewicket och det är nyttigt att variera. Dock blir han lätt lite het när jag sitter ner i traven och han går i en mer tävlingsmässig form som han fick göra stundvis igår och då blir det ännu svårare att sitta ner, men det är bara att öva mer. Mellantraven fungerar rätt bra, men ännu har jag inte tränat att sitta ner och öka utan hittills bara ridit lätt. Sedan är det då galoppen. I vänster galopp är han riktigt fin nu och igår lyckades jag rida en diagonal och öka och dessutom korta upp galoppen igen innan vi gick ner till trav = det blev inte en massa "slängtrav" utan det var balanserat och fint. Högervarvet är ju problemet, han spänner sig och vill inte ta i riktigt 100 %. Jag tror att det sitter lite psykiskt hos honom sedan innan besöket hos Sune då han var lite sned och hade ett lätt upphak i vänster bakknä. Avståndet mellan höftknölen och det 17:onde revbenet var nämligen längre på högersidan vilket hindrade honom för att sätta under det lika mycket och därmed är han även lite tunnare musklad på höger rygghalva. Så absolut att han är svagare i den sidan men somsagt tror jag att det sitter lite i hjärnan att han tror att han inte kan mer än så också.


Sedan får man inte glömma att jag som ryttare har ett rätt stort finger med i spelet och jag borde nästa gång försöka vända mina tankar lite för att undvika i största möjliga mån att spänna mig själv - eller rättare sagt försöka att inte tänka så mycket utan att rida med känsla för då går det som bäst.


Jag är ändå riktigt nöjd med passet och det är så himla kul att saker och ting faller på plats nu, lite varje gång vi tränar!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards