dressyrnordsvensken

Alla inlägg den 4 mars 2013

Av Linda Mårtensson - 4 mars 2013 22:36

Idag har jag klippt Cesar lite vårfräsch. Jag har rakat bort all "svinpäls" som växt ut och hela benen och rumpan är också naken nu. Det är väldigt skönt att få bort så mycket som möjligt innan pälsfällningen kommer igång och dessutom ser det mycket mer vårdat ut på tävlingsbanan sedan. Anledningen till att jag väljer att raka hela benen är främst för att han är kallblod och får riklig hårväxt som gör det så tätt för huden och svårtorkat. Fukten på huden bidrar då till mjällbildning så därför tycker jag att det är bra att ta bort det så huden torkar snabbare och luftas så mjället försvinner. Han är väldigt enkel och snäll att klippa, men man får bråka lite för att få klippa nederdelen av benen. Gissningsvis tycker han väl att det kittlas där ;)

Av Linda Mårtensson - 4 mars 2013 09:12

Igår eftermiddag åkte vi till ridhuset för lite träning. Vi körde lite markarbete för att han skulle komma loss i kroppen ordentligt nu när han var lite "ogenomriden".


Vi värmde upp lite självständigt innan vi startade den första övningen som bestod  av att rida på en oval volt och göra små tempoväxlingar. Sedan fick vi rida på samma volt över ett gäng bommar först i trav och efterhand i galopp och bara rulla på. När vi hade fått flyt över bommarna så höjdes de upp till små cavalettistuds.

 

Pepptalk med mamma.

Som avslutande övning fick vi rida på medellinjen och hoppa ett litet hinder med ett galoppsprång (6m mellan) till en oxer, påföljande 5 galoppsprång till ett räcke som vi lagt en grind i också. På filmen ser ni hinderövningarna och ungefär hur det såg ut för oss:


Glädjande nog ser galoppen ännu bättre ut nu! Det är bara lite i de tvära svängarna som han tappar galoppen, men i övrigt är den tretaktig och ser starkare ut. Högervarvet gick riktigt bra över studsen men i vänster var det svårare för han lyssnade inte så bra på innerskänkeln och ville gena, därav hoppar vi över sockerbitarna ibland, haha. Studsen var i övrigt väldigt bra träning för honom då han fick ta i ordentligt med hela kroppen i galoppen och ryggen kom upp fint. Den andra övningen gick lite sådär, både han och jag var lite trötta och då kändes det att vi inte var riktigt "ihoptränade". Det syns tydligare i hoppningen och det blir fler synliga missförstånd oss emellan som t.ex när han sprang på sidan. Jag hade inte bestämt mig mentalt att vi skulle hoppa utan red lite passivt och då när det var en grind och allt så blev han osäker och visste inte vad jag ville att han skulle göra och vi körde åt olika håll. Och att vara mentalt med när man rider är otroligt viktigt, man måste ha sina energier på rätt sätt så hästen känner vad man vill. Utöver att vi måste träna ihop oss så måste jag bli starkare och öva upp min hoppsits. Jag tappar tramp och svikt i stigbyglarna, speciellt i landningarna vilket gör att jag landar på bakvalvet och stör hans ryggverkan - men det är bara att träna på! Det var trots allt bara fjärde gången jag hoppade honom.

     


Jag är väldigt nöjd med träningen men det kändes att vi töjde lite på gränserna då det var ganska svåra övningar för oss. Egentligen hade det räckt för Cesar efter studsen, men det är bra att tänja lite på förmågan ibland för att man ska kunna bli bättre.

   

Mysiga nattbandage är man värd efter att ha kämpat hårt på träningen.

Av Linda Mårtensson - 4 mars 2013 09:01

I lördags mådde jag lite bättre och det hade kommit lite snö på banan så jag tog ner och joggade igenom en stund. Det var fortfarande lite underhalt på sina ställen men det gick bra att skritta och trava lite lugnt.


Han kändes lite stel i början, vilket inte var särskilt konstigt då han hade ridits rätt lite under veckan pga väder och underlag. Jag flyttade honom mycket i skritt och böjde på honom, mest längs fyrkantsspåret. Jag växlade ställning och böjning både utåt och inåt medan jag flyttade honom. Sedan joggade jag lite i åttvolter och i serpentinbågar för att lösgjöra honom i en lägre, rundare form. Det var jätteskoj att känna på honom för han kändes jämnare i sidorna och då och då fick jag honom riktigt bra mellan mina hjälper och jag kände att halsen hamnade precis mitt emellan bogarna och jag fick ett jämnt påskjut från bakbenen och jättefint sug i handen! Duktig liten häst, nu är vi på G.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards